Monday, June 7, 2010

Gunung Jerai Part 3 (Final)

Assalammualaikum..

28hb May 2010

Hari terakhir kami berada d Gunung Jerai.. Sayu rs nye hati bile nk pulang.. walau apa pown, tersemat 1001 kenangan ketika berada d Gunung Jerai bersama2 pelajar UNISEL, UNIKL CC dan UNIKL MSI.. Kenangan2 tersebut x mungkin aku lupakan.. (aku pasti yang lain juga begitu)

Bermula seawal jam 7pg, peserta telah bersiap sedia untuk berangkat turun melalui jalan raya ke Gurun.. Sebelum berangkat, kami breakfast terlebih dahulu bg memberi dan menambah tenaga agar tiada masalah d pertengahan jalan.. Sesudah breakfast, warm up d lakukan dan d ketuai oleh Saudara Fendi dr UNISEL.. Warm up d lakukan dalam masa 15min dan selepas itu, xtvt gotong royong membersihkan kawasan perkhemahan d lakukan.. Selesai xtvt gotong royong, guider meminta peserta berkumpul bagi mmberi cenderahati.. Cenderahati yg d berikan adelah sepasang t-shirt setiap seorang.. Walaupun simple t-shirt yg kami terima, namun ia nye ttap mmberi kepuasan kepada kami.. Sekurang2nye ade la bukti dan kenangan yg kami telah berjaya menawan puncak Gunung Jerai.. Sesi photography d adakan dalam masa 15min.. Pelbagai ragam peserta dpt d lihat ketika ini.. (masing2 dok tayang bju..)

warm up time

bergambar kenangan

team dr UNISEL

Guider kami telah berbesar hati memberi kebenaran kpd kami utk bergambar kenangan kali terakhir d view camp side sblm b'angkat turun.. masa yg d berikan sama seperti tadi, iaitu 15min.. Setelah 15min berakhir, kami pown bergerak turun melalui jalan raya..

bergambar kenangan d view camp side sebelum bergerak turun

bergambar kenangan d kolam berudu..

Ketika berjalan turun, jam menujukan angka 830pg.. (klu xsilap la..) keadaan jalan ade kala nye landai dan santai dan adakala nye curam.. Klu time landai n santai 2, mmg xde hal la kn nk 'break' tp bile tiba tang curam, ade ms agak susah tuk 'break'.. Pelbagai ragam peserta d pamer kan.. Ade juga peserta yg telah d marahi oleh guider.. Ini adalah kerana, peserta tersebut tlh mlalui 'jalan tikus' bak kate Abg Rafi.. So bile kne marah n tgur 2, sperti biase la, sume diam x terkata.. Perjalanan turun mengambil masa dalam 2 ke 3 jam.. Walaupun turun, namun penat nye masih lg blh d rasai.. Ketika perjalanan turun, cuaca tersangat la panas.. (ouh..sungguh tidak tertahan oleh aku..) dan ketika itula, teman yg sering menemaniku, Nal tlh b'ckp psl ABC.. terbayang2 sedap nye ABC klu dpt makan time2 panas mcm nie.. huhuhu.. Sampai shja d check point pertama, kami berehat seketika bersama2 KitKat.. (ouh..tiada kaitannye d c2 ye..) dan sambil2 itu, sperti biase kami bergambar sakan.. (aku jadi photographer je..) huhuhu..
Perjalanan d teruskan dan masa yg berbaki adalah around 1 to 2 hours more..

ketika berjalan turun

berehat seketika sementara menanti peserta lain

meneruskan perjalanan turun

lepakking d Check Point 1

Aku, Nal, Ada, Adam, Fick tiba d tempat yg sepatutnye around 1230pm.. Ssampai nye kami d kedai makan, kami terpandang ssuatu yg aku dan Nal pkatakan iaitu ABC.. (alhmdulillh syukur hajat termakbul ) Apa lagi, terus la kami order ABC walaupun d larang keras oleh guider kami yg bernama Hassan.. huhuhu.. Bile dpt je ABC yg d order, wah, begitu teruja tuk menikmati nye.. (not bad gak la ABC nye.. tp kdai sebelahnye ag tggi ABC dier..) Sambil2 makan ABC, tak ketinggalan juga kami menikmati laksa Kedah.. (tp x dpt challenge laksa yg makngah aku uat la.. ag sedap kot.. huhuhu..)

gambar nie jela yg available.. sume dh penat n pk nk isi perut masing2 je

Setelah semua peserta yang lain tiba dgn selamat dan menikmati hidangan masing2, kami di minta berkumpul d pondok berhampiran kedai makan bagi taklimat akhir dan sesi penutup.. Seorang demi seorang memberi ucapan.. Pelbagai kenangan d puncak d timbul kan kembali sehingga kecoh jadi nye seketika.. dan tiba la masa kami berangkat pulang meninggalkan Gunung Jerai dgn 1001 kenangan yg x mungkin d lupe kan..

ucapan dari Abg Rafi

ucapan dari Cik KB

Sebelum bergerak pulang ke Kuala Lumpur, kami sebulat suara telah bersetuju untuk ke Hutan Lipur Sg Sedim d Kulim, Kedah.. Perjalanan ke Hutan Lipur Sg Sedim mengambil masa around 2 hours for arriving.. huh..!! Giler jauh nk g mandi.. Tp xpela..ape2 pown mmg berbaloi la g sane.. sbb kawasan nye blm lg tercemar.. Di situ juga terdapat camp side bg pengunjung yg ingin berkhemah di situ.. (otw g Sg Sedim, msg2 kepenatan dan ketiduran.. dan pic telah d snap oleh Ayie.. ouh TIDAK...!! huhuhu)

taklimat ke Sg Sedim oleh Syuhadah

Sampai je d Hutan Lipur Sg Sedim, kami d beri masa 2 jam tuk menikmati kesejukan air dan menikmati hari2 akhir kami d Kedah.. Memang layan la mandi-manda d c2.. plus lak dgn perangai dak2 nie yg stok 'masuk air'.. mmg happening sgt2..
Jam menunjukkan angka 6.. tiba la masanye tuk kami mempersiapkan diri tuk berangkat pulang ke KL.. (sayu rasanye hati nk tinggal kan Kedah..)
Hampir jam 7 juga la bru kami bergerak keluar dr Hutan Lipur Sg Sedim 2.. Almaklumla kan.. klu perempuan yg siap, mmg take time giler.. (but not me la.. huhuhu..)

ketibaan d Hutan Lipur Sg Sedim, Kulim

mandi time

makan time

bergambar kenangan sebelum ke bus

Then, bermula la perjalanan pulang kami ke KL.. Dari Kulim ke KL mengambil masa hampir ke 7jam dan berhenti dinner d R&R selama 1jam.. (xtau R&R mn berhenti) yg penting, perut yang lapar terisi sudah.. Bile malam melabuhkan tirai, kami yg kepenatan akibat mendaki gunung, ape lagi.. Nie la masa nye tuk merehatkan diri sebelum tiba d destinasi terakhir.. Sebelum i2, kami singgah d UNISEL dl tuk menurunkan budak2 UNISEL yg lain.. (not including me.. aku follow budak2 UNIKL balik KL la..huhuhu..) Kami tiba d Kuala Lumpur pada jam 145pg..
Setelah mengemas ape2 yg ptut, kami pown bersurai..
Tamat la al-kisah aku dan mereka d Gunung Jerai..